13 november 2011

Wat 'Superlul' je kan leren over het maken van een boektrailer.

In het programma Buitenhof was op 13 november een leuke discussie te volgen over het nut en effect van marketing op de verkoop van boeken. Deelnemers aan het gesprek waren de auteurs P.F. Thomése en Henk van Straten. Ook Joost Nijsen, directeur van uitgeverij Podium met onder andere schrijver Kluun in de portefeuille, nam deel aan de discussie.
De heer Thomése vindt dat door de vele marketing activiteiten, voor in zijn ogen slechte boeken, de echte literatuur naar de achtergrond wordt gedrukt.Joost Nijsen bracht daar tegenin dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen echte literatuur en boeken met entertainment waarden.
Er zal in de ogen van Joost Nijsen, altijd ruimte zijn voor echte literatuur. Hij merkte bovendien op dat elke schrijver, dus ook P.F. Thomése zelf, van zijn uitgever verlangt dat deze het werk van de schrijver voldoende onder de aandacht brengt.
Henk van Straten gaf in het interview aan dat hij naast de activiteiten die zijn uitgeverij verricht, zelf ook actief is in het promoten van zijn twee tegelijkertijd gelanceerde boeken. Het ene boek, ‘Salvador’, is een serieuze roman en het ander, ‘Superlul’, is een humoristisch geschreven verhaal. Je zou volgens mij bijna kunnen zeggen, literatuur en entertainment naast elkaar.
Voor “Superlul” is van Straten met veel plezier aan de slag gegaan met het maken van boekpromotie filmpjes die na elkaar op Youtube zijn geplaatst. Het begon allemaal met Teaser 1, 'Geen budget voor PR'.


In totaal zijn er 7 promotiefilmpjes geplaatst. In de quasi lullige filmpjes is Henk van Straten tevergeefs op zoek naar mensen die hem willen helpen bij de promotie van zijn boek. 
Wanneer je de filmpjes achterelkaar ziet kun je bijna niet anders dan sympathie gaan voelen voor Henk en naar de boekhandel gaan om zijn boek te gaan kopen.
Ook op TenPages.com kun je gebruik maken van een boektrailer. Op die manier kun je jouw manuscript promoten via Youtube. Bovendien laat je aan potentiële aandeelhouders zien dat je er alles aan doet om je manuscript te promoten waardoor eerder geneigd zullen zijn om aandelen van je te kopen.
Kijk maar eens naar de boektrailer voor 'Cappuccino na elven' en die van 'De Biebbende'. Beide zijn mooie voorbeelden van boektrailers van schrijvers op TenPages.com die zeer professional overkomen. 
Ook kun je door gebruik te maken van eenvoudige presentatie programma’s zoals Keynote en Powerpoint, eenvoudig een presentatie omzetten naar een filmpje. Kijk maar eens naar het filmpje dat ik heb gemaakt voor de promotie van mijn eigen manuscript 'Succesvol geld verdienen op TenPages.com'. Lang niet zo professioneel als de eerder genoemde filmpjes, maar door jou zeker ook zelf te maken.

Wat je met veel creativiteit en een eenvoudige videocamara kunt bereiken toont Ria Schopman met haar boektrailer voor haar manuscript Alea, waarvan je nu nog aandelen kunt kopen op TenPages.com

2 opmerkingen:

Ria Schopman zei

Hoi Maurice,

Ik heb veel gehad aan jouw waardevolle tips. Ik ga jouw boek hoe je succesvol geld kunt verdienen op TenPages zeker aanraden aan schrijvers en hun toekomstige lezers (aandeelhouders). Het idee achter mijn boektrailer was om op een originele manier de sfeer van het boek neer te zetten zonder al te veel te verklappen. Het werd een bewegend moodboard, een pop-up boek waarin het verhaal echt tot leven komt. Succes met je boek!
Ria Schopman

EMS zei

Hoi Ria,

Bedankt voor je mooie reactie.
De uiteindelijke titel van het boek staat nog niet vast. Hopelijk weten we binnenkort wat het precies wordt.

Iknwens je veel succes met je promotie.

Maurice