20 november 2011

Social Media lessen voor beginners op TenPages.com (1)

Ik schreef mijn vorige blog naar aanleiding van Henk van Straten zijn promotiecampagne voor zijn boek ‘Superlul’ en gaf daarbij tevens een aantal voorbeelden van verschillende boektrailers die werden gemaakt door schrijvers op TenPages.com.

Om bekendheid te geven aan mijn net geplaatste blog, heb ik die dag op Twitter onderstaand bericht geplaatst:


Wanneer je naar dit bericht kijkt en nog niet zo bekend bent met Twitter, dan zie je hier een aantal elementen die ik je misschien eerst even moet uitleggen.
Het @ teken is bijna net als bij e-mail het adres teken. @henkvanstraten is dus het Twitter adres van de schrijver Henk van Straten op Twitter. Doordat adres op te nemen in mijn Tweet, (zo noem je een berichtje op Twitter), wordt mijn bericht nadat ik het heb geplaatst op Twitter, automatisch doorgestuurd naar Henk. Daarnaast kunnen geïnteresseerden via mijn bericht direct doorklikken naar Henk zijn account als ze dat zouden willen. 
Een derde bijkomstigheid is dat mensen die gebruik maken van de zoekfunctie op Twitter en daar op zoek zijn naar alle berichten die aan @henkvanstraten gestuurd worden, ook mijn bericht vinden waarna ze wellicht ook doorklikken naar www.UitgeverGezocht.nl via de link: bit.ly/sBasLw 
Omdat www.UitgeverGezocht.nl wel 22 tekens lang is, heb ik via de URL verkorter www.bit.ly de naam van mijn website ingekort. Daardoor is het webadres nu nog maar 13 tekens lang en blijven er van de maximaal 140 tekens die per bericht tot je beschikking staan meer vrije tekens over.
Ook zie je het # teken. Het hekje van je telefoon, wordt op Twitter hashtag genoemd. Wanneer je gebruik maakt van een # dan maak je het voor mensen mogelijk om via het zoekveld alle berichten die gaan over het woord of zin na de hashtag, zoals #superlul of #TenPages, op Twitter te vinden. De combinatie van #in zorgt ervoor dat elk bericht op Twitter, met daarin deze combinatie, ook op mijn linkedin pagina terecht komt omdat ik mijn Twitter en Linkedin account aan elkaar heb gekoppeld.

Ik weet niet precies waarom, maar op de een of andere manier ben ik halverwege mijn verhaal ‘Henk’ van Straten opeens ‘Kees’ van Straten gaan noemen. Dat heb ik nu aangepast.
Maar dat heb ik pas gedaan nadat ik van Henk dit bericht ontving:


Nu zijn er uit dit waar gebeurde verhaal een aantal lessen te trekken voor de promotie van je manuscript op TenPages.com. 
  1. Twitter kan indien goed toegepast een heel goed medium zijn om promotie te maken voor je manuscript op TenPages.com.
  2. Je kunt door verschillende social media sites zoals Facebook, Twitter en Linkedin aan elkaar te koppelen, heel effectief op verschillende plaatsen met één handeling op meerder plaatsen tegelijk berichten achter laten
  3. Een social media campagne werkt extra goed wanneer je actief reageert op berichten die aan jou gericht zijn. Het feit dat Henk van Straten de moeite heeft genomen om eerst het blog artikel te lezen en daarna mij ook nog eens een tweet te sturen, heeft er wel voor gezorgd dat ik zijn boek ‘Superlul’ bij boekhandel Snoek in Rotterdam ben gaan kopen.
  4. Als bekende schrijvers steeds meer gebruik maken van social media, dan doe jij er als beginnende schrijver op TenPages.com goed aan om ook met social media aan de slag te gaan.
Heb jij nog meer lessen gevonden die je uit dit verhaal kunt trekken? Of heb je vragen over social media? Laat het mij dan weten via de berichten knop onder dit bericht. Ik hoor graag van jullie.

Geen opmerkingen: