6 december 2011

Uitgever Gezocht 3.0

Het is nog niet zo heel lang geleden dat een schrijver maar op één manier een manuscript tot leven kon brengen. Je stuurde je manuscript naar een uitgever om daarna maar af te wachten of de uitgever brood zag in jouw verhaal. Dit is Uitgever Gezocht 1.0. Voor veel schrijvers is dit nog steeds de meest aangewezen manier om op zoek te gaan naar een uitgever. 
De kans dat je als beginnende schrijver op deze manier daadwerkelijk een boekencontract krijgt aangeboden is gering. Er zijn uitgevers die niet eens de moeite nemen om een schrijver een afwijzing te sturen wanneer ze het boek niet willen uitgeven. Schrijvers zijn totaal afhankelijk van de smaak en zin van de uitgevers. De uitgevers hebben alle macht en bepalen welke boeken er daadwerkelijk worden uitgegeven. 
Met de komst van steeds betere en efficiëntere printers is het voor drukkers mogelijk geworden om folders, brochures en boekwerken bij kleine oplages tegen relatief lage kosten te produceren. Drukkers noemen deze manier van produceren “printing on demand”, afgekort POD. 
Door POD zijn er uitgeverijen ontstaan die zich geheel hebben toegelegd op het op deze wijze uitgeven van boeken. Door de lage kosten kan het drukken van één verkocht exemplaar al winstgevend zijn voor de uitgever.
De uitgever kan alle boeken in zijn portefeuille te koop aanbieden via zijn eigen website, zonder het risico te lopen met onverkochte boeken te blijven zitten. Omdat de POD uitgever vrijwel geen enkel risico loopt, is de drempel voor beginnende schrijvers om binnen te komen bij de uitgeverij zeer laag. Dit is Uitgever Gezocht 2.0. 
Wanneer het boek eenmaal via de website te bestellen is dan betekent dat niet dat het boek ook goed verkocht zal worden. Door het grote aanbod en de in het algemeen toch wat mindere kwaliteit van de aangeboden boeken, zijn er maar weinig boekhandels en andere websites bereid om boeken die via POD tot leven zijn gebracht op te nemen in hun collectie. 
De schrijver zal zelf aan de slag moeten om ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van zijn boek en potentiële kopers naar de website van de uitgever moeten lokken.
Een ander nadeel aan het uitgeven van je boek via deze manier van uitgeven zijn de kosten. Om toegang te krijgen tot de websites van de POD uitgevers moet er door de schrijver veelal eerst een bedrag worden betaald aan de uitgever om de kosten van de uitgeverij te dekken.
Uitgever Gezocht 3.0 sluit helemaal aan bij de allerlaatste trends. Wij kijken en luisteren met elkaar steeds minder naar de reclame boodschappen die producenten en overheden ons trachten voor te schotelen. Veel liever kijken we naar het oordeel van wildvreemden op websites of luisteren we naar de mening van de mensen uit ons sociale netwerken bij het maken van keuzes of bij het zoeken naar de allerlaatste nieuwtjes.
Ook ondersteunen we gezamenlijk initiatieven en zijn we richting producenten steeds meer richtinggevend over de manier waarop wij vinden dat producten tot stand zouden moeten komen. De producten die daaruit voortvloeien sluiten daardoor steeds beter aan bij onze wensen. Op deze wijze wordt het productieproces steeds meer gedemocratiseerd.
Door gebruik te maken van crowdfunding en de vele mogelijkheden die de sociale netwerken ons bieden wordt het voor iedereen mogelijk om een goed manuscript uitgegeven te krijgen. En dan ook nog eens met een ervaren uitgever die er alles aan zal doen om het uiteindelijke boek zo sterk mogelijk in de markt te zetten. 
Het platform van TenPages.com biedt die mogelijkheid en is daarmee een ideaal startpunt voor beginnende schrijvers om door te kunnen breken.

Geen opmerkingen: