3 april 2012

To POD or not to POD, that's the question?


Ik schreef hier al eens eerder over de voor en nadelen van het uitgeven van je boek via POD, oftewel printing on demand. 
Nu het schrijven en produceren van Uitgever Gezocht 3.0 zijn hoogtepunt gaat beleven met het uitkomen van het boek, kijk ik met veel plezier terug naar de afgelopen maanden. 
Uitgever Gezocht 3.0 was in mijn ogen al maanden geleden af. Zou ik gekozen hebben om mijn boek zelf uit te geven via POD, dan zou het maanden geleden al op de markt zijn gekomen.
Nu heb ik door het succesvol promoten van mijn manuscript op TenPages.com, een professionele uitgever gevonden voor mijn boek. Uitgeverij Van Lindonk & de Bres heeft mij en mijn manuscript gekoppeld aan een redacteur. De redacteur heeft het manuscript zeer professioneel doorgenomen en suggesties gedaan voor aanpassingen aan de tekst en waar nodig mijn talrijke taal tekortkomingen aangevuld. Daarna is het gehele manuscript doorgelopen door een editor die de hele tekst nogmaals heeft nagekeken op de laatste taalfouten.  
Tegelijkertijd heeft de uitgever een vormgever ingeschakeld om de tekst een moderne vormgeving mee te geven die het verhaal ondersteund. Uiteraard is er ook goed nagedacht over de omslag van het boek en de binnenflappen.
Dit alles heeft mij in staat gesteld om de het boek Uitgever Gezocht 3.0 op een veel hoger plan te krijgen dan dat ik ooit zelf zou hebben kunnen doen. 
Nu het boek er eenmaal is zullen zowel de uitgever en ik zelf er alles aan doen om het onder de aandacht te krijgen. En met een beetje geluk zullen een flink aantal van de 122 aandeelhouders in mijn boek ook meehelpen met de promotie. Ik heb niet voor niets een blogpost geschreven met 15 ideeën om de boekverkoop te stimuleren.
Natuurlijk zijn er POD uitgeverijen die zich inzetten om uw manuscript zo goed mogelijk tot  zijn recht te laten komen. Veelal zult u daar echter een eigen bijdrage voor moeten betalen. Ook wanneer u uw boek geheel in eigen beheer wilt uitgeven zult u waarschijnlijk een paar honderd euro kwijt zijn voor een goede redacteur en een paar duizend om op hetzelfde niveau te komen als van een professionele uitgever.
Begrijp me goed, ik ben helemaal niet tegen het uitgeven via POD. Integendeel. Des te meer mogelijkheden er zijn om het ongelijk van de traditionele uitgevers te weerleggen de te mooier. Maar je moet wel realistisch blijven, ook POD heeft nadelen.
Door mijn ervaring van de afgelopen maanden is mij echter duidelijk geworden dat het schrijven van een goed manuscript één ding is, maar dat voor het produceren van een fantastisch boek heel wat meer komt kijken dan het enkel en alleen maar laten uitprinten van je tekst en er een mooi voorkantje op te plakken.

1 opmerking:

Marion Thomas zei

Ik ben het helemaal met bovenstaande tekst eens.
En ga er natuurlijk zelf ook voor om de eindstreep op tenpages te halen.
mvg,Marion Thomas
(schrijfster van Wensen en verlangens)