15 april 2012

Boek Marketing in de boekwinkel.


Het is een veel gehoord probleem. Schrijvers hebben jaren gewerkt aan het vervolmaken van hun manuscript en wanneer de dag komt dat hun boek ook daadwerkelijk te verkrijgen is, blijkt het niet mee te vallen om het boek onder de aandacht te krijgen in de boekwinkel.

Indien het boek uitgegeven wordt via een gerenommeerde uitgever, dan zal deze het boek opnemen in zijn aanbieding catalogus die verstuurd wordt naar de boekhandel. De winkelier krijgt echter van meerdere uitgeverijen een vergelijkbare catalogus en kan simpelweg lang niet alle nieuw uitgegeven boeken in voorraad nemen. 
Zelfs wanneer een boek in de boekwinkel terecht is gekomen dan wil dat nog steeds niet zeggen dat het boek ook goed gaat verkopen. Een boek zal in de winkel de competitie moeten aangaan met alle andere boeken en opvallen is daarbij een sterk wapen. 
Er zijn maar een beperkt aantal boeken die een prominente plaats in de schappen krijgen. De beste plaatsen voor het promoten van een boek in de winkel zijn, naast de voor de hand liggende toplijsten, die plaatsen waar het boek de ruimte krijgt om met de voorkant in beeld te komen. Je kunt daarbij denken aan de tafels en andere plaatsen waar het boek met de voorkant goed in beeld komt. Des te meer centimeters ruimte een boek krijgt, des te groter de kans dat het wordt opgemerkt en gekocht.
Naast dat ik schrijver ben van Uitgever Gezocht 3.0, het handboek voor succes op TenPages.com, ben ik ook aandeelhouder in een aantal boeken. 
Om er voor te zorgen dat de boeken waarin ik heb belegd zo goed mogelijk verkopen, heb ik mijzelf de gewoonte aangeleerd om in een boekhandel altijd even te kijken of de boeken waarin ik heb geïnvesteerd op een opvallende plaats staan. En als dat niet zo is dan zal ik er zeker voor zorgen dat daar verandering in komt. 
Nog niet zolang geleden kwam ik voor het eerst in de boekhandel De Drukkerij in Middelburg.  Ik moet zeggen, een erg mooie winkel. Mooi opgezet, een ruime keuze en erg gezellig. 
Uiteraard ging ik opzoek naar “mijn” boeken. Ik heb er maar liefst zes weten te vinden.
Het eerste boek dat ik vond was Nergens van Tamara Geraeds. Je kunt aan de foto zien dat ik daar even heb ingegrepen. Gewoon de plank herschikken en klaar.
Het volgende boek was Je hond de baas? van Arvid van Putten. Ook dit boek heb ik beter in beeld gebracht zoals je hier kunt zien. Het stond eerst onopvallend tussen alle andere hondenboeken.



Ik vond ook nog De Bokkenbrigade van Martine Glaser, De Urenfabriek van Fleur Brockhus, die ik twee extra plaatsen wist te geven. Een open plaats op een wand display en op een lege plek op een tafel. Daarnaast verplaatste ik ook nog TanPasta en Nazi Goreng van Sander Ruijsbroek. 

Als laatste vond ik Handboek voor klein geluk van Maria Grijpma en Inge Jager. Nu is dat boekje niet zo groot en het stond weggedrukt bij de Esoterie afdeling in een overvolle boekenkast. Ik nam eerst de onderstaande foto op een betere plaats, maar daarna vond ik een open plek op een leestafel waar dit bijzondere boekje veel beter tot zijn recht kwam. 


Schrijvers, maar zeker aandeelhouders van TenPages.com, geef je boeken de ruimte en laat ze voor je werken!




2 opmerkingen:

Glenn Pennock zei

Een vriendin van mij in Santa Monica is Marketing Manager van Barnes & Nobles bookstores. Hier is wat ze zei: De boeken die plat liggen/face-up zijn slechts 20% van alle beschikbare boeken in de winkel, maar zorgen voor 80% van de omzet. De boeken die je alleen op de rug ziet en in de kast zijn vormen dus 80% van de inventory en slechts 20% van de omzet. Ze zijn het dus gaan omkeren. Alle boeken gaan zoveel mogelijk plat. De omzet is gigantisch gestegen.

EMS zei

Hoi Glenn,

Dankje voor je reactie. Leuk dat je dit wilde delen. Ik wist niet dat het zo'n groot verschil was.