8 januari 2012

Goede voornemens? Just Say Yes!



Om je goede voornemens te onderbouwen met daden, doe je er goed aan om jezelf deadlines te geven waarop je een x-aantal hoofdstukken af wilt hebben. En als je het helemaal spannend wilt maken, dan deel je die datum met wat vrienden en bekenden zoals ik dat heb gedaan bij het schrijven van mijn eerste pagina’s voor de promotie van mijn manuscript op TenPages.com. 
Voor iedereen met het goede voornemen om een boek te schrijven en iedereen die via TenPages.com zijn of haar manuscript een uitgever wil vinden, heb ik hieronder het eerste hoofdstuk geplaatst van mijn boek over het succesvol promoten van je manuscript op TenPages.com dat dit voorjaar uit gaat komen. De titel staat nog niet helemaal vast, maar zal hoogstwaarschijnlijk “Uitgever gezocht 3.0” worden. De subtitel is: ‘Breek door als schrijver of word investeerder in potentiële bestsellers via crowdfunding op TenPages.com’
Ik wens je veel succes toe!
Uitgever gezocht 3.0
Hoofdtuk 1. Voorwoord
Het jaar 2010 stond voor mij in het teken van “Just say Yes”. Hoewel het liedje van de band Snowpatrol al in November 2009 haar release datum beleefde, kwam de betekenis van “Just say Yes” , pas in het voorjaar van 2010 kwam de betekenis van die titel voor mij, pas goed bij mij binnen.  
Hoe vaak loop je immers niet tegen een goed idee aan, of zou je wel wat leuks willen doen maar dat je uiteindelijk toch geen actie onderneemt? Je laat je dan stoppen door, “Kan ik dat wel?”, “Wat zullen ze wel niet van mij denken?”, “Durf ik dat wel?”, om maar een paar angsten en twijfels te benoemen die daarin een rol spelen.
In het voorjaar van 2010 nam ik mij voor om voortaan wat vaker gewoon “ja” te zeggen tegen dingen die op mijn pad zouden komen, zonder vooraf alle opties en eventuele problemen helder in kaart te hebben. “Just say Yes” en daarna maar zien wat ervan komt. 
ervan
Het moet op 14 juli 2010 geweest zijn dat ik de eerste keer in contact kwam met TenPages.com. Via een nieuwsartikeltje op het internet werd ik attent gemaakt op de mogelijkheid om te investeren in manuscripten van beginnende schrijvers. Ik lees veel en ben gek op boeken. Daarnaast ben ik al ruim vijfentwintig jaar geïnteresseerd in investeren en alles wat daaromheen hangt. Uiteraard wilde ik meer weten en ging ik op zoek naar de site van TenPages.com. 
Diezelfde dag nog kocht ik voor 200 euro 40 aandelen in het autobiografische verhaal “Freule van de straat” van Louelle. In vergelijking met de bedragen die ik beleg op de aandelenbeurs van Amsterdam was dat een koopje. Bovendien stond het manuscript van Louelle op nummer 1 van het lijstje van de manuscripten met meest verkochte aandelen en was ik onder de indruk van het grote aantal positieve reacties die mensen hadden achtergelaten bij haar manuscript. 
Dat manuscript raakte tot mijn volle tevredenheid prompt de volgende dag uitverkocht. Ook kocht ik die dag twintig aandelen in “De topmanager speelt 4-4-2” van Björn Heisterkamp dat vijf dagen later was uitverkocht. Je kunt je voorstellen dat ik door die snelle resultaten behoorlijk enthousiast werd over TenPages.com. 
Al snel werd mij duidelijk dat TenPages.com een bijzonder initiatief is. Na enig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat je, om als schrijver succesvol te zijn op de website van TenPages.com, niet alleen een goed boek moet schrijven, maar dat ook de promotie van het manuscript een zeer belangrijke rol speelt in het verdienen van een uitgeverscontract.
Het leek mij een mooie uitdaging om zelf ook een manuscript op TenPages.com te plaatsen en de benodigde aandelen binnen te slepen. In het dagelijkse leven hou ik mij bezig met verkoop en marketing, dus in het verkopen van mijn manuscript had ik wel vertrouwen. Maar waar zou ik over schrijven? Ik zag mijzelf geen roman schrijven omdat ik vrijwel 100% nonfictie boeken lees en niet zou weten waar te beginnen. Laat staan om een bestseller te schrijven.
Het was mij wel opgevallen dat er op TenPages.com manuscripten werden geplaatst die alom werden geprezen, maar die desalniettemin weinig tot geen aandelen verkochten. Het was mij opgevallen dat er op het gebied van de promotie van de verschillende manuscripten nog heel wat te verbeteren is.
Ik besloot op dat moment om een handboek te schrijven over hoe je succesvol kunt worden op TenPages.com, zodat schrijvers van mooie verhalen ook daadwerkelijk alle aandelen zouden verkopen en hun potentiële bestseller in de winkel belandt.
Om mijzelf te dwingen om een goed idee ook daadwerkelijk in daden om te zetten, gaf ik mijzelf tot 15 september 2010 om minstens tien bladzijdes van mijn manuscript te schrijven. Ik vertelde aan een aantal vrienden via Linkedin dat ik een nieuw project aan het uitwerken was en dat ik ze daar over zes weken meer zou vertellen. Ik vroeg ze om hun persoonlijke Linkedin profiel te koppelen aan mijn speciaal voor dit project ingericht profiel zodat ik ze tot die tijd beetje voor beetje meer kon vertellen.
Er was nu geen weg terug meer. Mijn reis kon beginnen. Want dat is het, een reis vol emoties. Vanaf het moment dat ik mijn manuscript plaatste tot het moment dat ik drie maanden en zes dagen later de tweeduizend aandelen in mijn manuscript had verkocht, had ik het gevoel op reis te zijn. Een reis met pieken en dalen waarbij je, naast jezelf, heel veel mensen tegenkomt die niet altijd doen wat je verwacht of zou willen. Maar ook een reis waarbij je veel nieuwe vrienden maakt en enorm veel plezier beleeft.

Geen opmerkingen: