1 januari 2012

TenPages.com in Wordle

Op de website van www.Wordle.net kan je teksten laten analyseren op de meest voorkomende woorden. Wanneer je een tekst, of website adres, hebt ingevuld dan krijg je een zogenaamde wordcloud, inderdaad een wolk van woorden.

De vorm en het uiterlijk van die wolk kun je helemaal naar je eigen inzicht vormgeven binnen de mogelijkheden van het programma. De woorden die het meeste voorkomen in de door jou gekozen tekst worden het grootst vormgegeven.

Een voorbeeld van zo'n wordcloud zie je hier onder van  dit blog en de website www.TenPages.com.


Voor Uitgever Gezocht Blog ziet hij er als volgt uit:



Voor TenPages.com ziet het er bijvoorbeeld zo uit:



Het is toch wel opvallend dat het woord 'vader' het meeste voorkomt op de website van TenPages.com. Of zijn vaders door alle generaties heen altijd al de grootste bron inspiratie voor de literatuur geweest?

Wat is jouw inspiratie voor het schrijven van een boek? Ik hoor graag van jullie in de reactie sectie.

3 opmerkingen:

Ria Schopman zei

Wat een leuk programma Wordle. Ga ik zeker uitproberen. Mijn manuscript heeft een tijdje 'Mijn Vader Trakteert' geheten, maar het was mij ook al opgevallen dat het wooord vader zo vaak op TenPages voorkomt en dus heb ik besloten de titel in 'Alea' te veranderen. Het overlijden van mijn vader was overigens wel de aanleiding om het boek te schrijven. Het veranderde mijn kijk op het leven en begrippen als leven en dood zo ingrijpend, dat ik dat wilde delen in een (fictief) spannend verhaal.

Anoniem zei

Ik ben benieuwd wat er bij mij uitkomt dan.... Geen vader volgens mij, want er komt geen vader (of moeder!) aan te pas in mijn manuscript... ;-)
Misschien niet zo gek gezien het feit dat het om een chicklit gaat..! Hahahaha

EMS zei

@ Ria,

Ik heb op TenPages.com al gezegd dat jouw manuscript nog voor het weekend is uitverkocht. Ik kijk er naar uit om jouw boek te gaan lezen. Succes met de laatste loodjes!

@ Wondelgijn
Is een chicklit altijd zonder een vader figuur?

Kijk naar Ria haar acries en gebruik haar manier van promoten. Erg goed opgezet! Succes met promoten op TenPages.com.